Detail van het altaarstuk Het leven van de Maagd en Sint Franciscus: Franciscus van Assisi bezoekt de sultan, door Nicolas Francès, 1445-1460
Marteldood van St. Marcus de Evangelist, door de gebroeders van Limburg (1412-1416)
De apostel Marcus, schrijver van het bijbelse Evangelie van Marcus en stichter van de Kerk van Alexandrië, wordt op deze afbeelding door een donkere man met een touw om zijn nek door de straten gesleurd. De zwarte man moet de verpersoonlijking van het heidendom in Alexandrië voorstellen. De "heidenen" zouden woedend zijn geworden door de groei van het aantal christenen in hun stad. Toen Marcus in 68 na Chr. naar Alexandrië terugkeerde, zou hij door een woedende menigte zijn gemarteld en gedood.
In de veertiende eeuwse Gouden legende (Legenda aurea), een verzameling legendes over heiligen, wordt Het Mirakel van het Zwarte Been beschreven. Deze legende gaat over de heilige broers Cosmas en Damianus. Deze twee christelijke geneesheren leefden in de derde eeuw na Chr. in het huidige Turkije en Syrië en zouden tijdens hun leven kosteloos mensen hebben genezen en veel mensen tot het christendom hebben bekeerd. Dit verhaal zou zich rond de zesde eeuw in Rome hebben afgespeeld. Het gaat hier om de eerst gedocumenteerde transplantatie:
Een aanbidder van de heiligen had last van een etter- of kankergezwel aan zijn been. Tijdens een droom verschenen Cosmas en Damianus aan hem om te overleggen wat ze moesten doen. Ze groeven het lichaam van een "Ethiopiër" of "Moor" op en hakten een been af om zo het zieke been te kunnen vervangen. Bij het ontwaken ontdekte de patiënt tot zijn stomme verbazing dat hij een gezond zwart been had gekregen.
In deze tijd werden donkere Afrikanen vaak aangeduid als "Ethiopiër". Het ging in deze vertelling hoogstwaarschijnlijk om een slaaf: Het opgraven van dode christenen werd als heiligschennis beschouwd. Volgens de heersende opvatting hadden slaven geen ziel, zodat er geen bezwaar was tegen deze opgraving. In de renaissance was dit verhaal een dankbaar onderwerp in de Europese kunst. In sommige kunstwerken wordt het lichaam van de Afrikaan als een stuk afval terzijde gegooid. In een aantal werken, zoals hieronder, gaat het er wreed aan toe en is de Afrikaan nog in leven tijdens het verwijderen van het been.
Het Mirakel van het Zwarte Been, door beeldhouwer Isidro de Villoldo, ca. 1547
Benedictus de Moor (ca. 1526-1589)
Klik hier voor de afbeelding.
Benedictus werd in 1526 in San Fratello, op het eilandje Sicilië, geboren uit Afrikaanse slaven. De naam "Moor" verwijst naar zijn afkomst en kleur. Hij werd ook wel Ethiopiër genoemd, wat in die tijd een aanduiding voor mensen uit Afrika was. Benedictus werd als vrij man geboren en werd door zijn ouders als vroom christen opgevoed. Benedictus kon door gebrek aan middelen niet naar school. Hij werkte als herder en gaf zijn geld aan de armen. Hij werd vaak om zijn kleur gepest, maar verdroeg dit met lijdzaamheid. Een groep kluizenaars merkten hem op en nodigden hem uit om zich bij hen aan te sluiten. Hij nam de uitnodiging aan en liet al zijn aardse bezittingen achter om als kluizenaar te leven. Uiteindelijk werd hij de overste van de groep.
Op een gegeven moment verzocht de paus de groep om zich bij de Orde van de Franciscanen aan te sluiten. Hierna verbleef Benedictus in verschillende kloosters. Uiteindelijk belandde hij in het Mariaklooster bij Palermo waar hij als kok in dienst was. Ondanks het feit dat hij analfabeet en een lekenbroeder was, werd hij uiteindelijk tegen zijn zin benoemd tot kloosteroverste. Hij werd diep gerespecteerd om zijn kennis van de Bijbel en werd vaak om advies gevraagd. Daarnaast werd hij ook bekend als genezer van de zieken en werden hem vele wonderen toegedicht. Hierdoor kwam er veel publiek op hem af dat hem wilde aanraken en ontmoeten. Hij hield van koken en in zijn latere jaren ging hij weer als kok aan de slag. Hij stierf in 1589 en werd niet veel later de patroonheilige van Palermo. In 1807 werd hij heilig verklaard. In de Verenigde Staten is hij de patroonheilige van de katholieke Afro-Amerikanen en zijn er vele kerken naar hem vernoemd. Hetzelfde is het geval in Latijns-Amerika.
Zwarte Madonna van Częstochowa, kerkmozaïek in Polen
Van de twaalfde tot de vijftiende eeuw verschenen er afbeeldingen van de Zwarte Madonna in de vorm van beelden en schilderijen in verschillende gebieden in Europa, zoals Polen, Duitsland, Italië, Frankrijk, Zwitserland en Spanje. Ze wordt met een bruine kleur afgebeeld. De Zwarte Madonna werd voornamelijk door katholieken aanbeden en er werden haar vele wonderen toegedicht. Ze zou onder andere beschermen tegen aardbevingen, de pest en vijandelijke legers. De afbeelding wordt vaak vergezeld met de spreuk Nigra sum sed formosa, wat Ik ben zwart, doch liefelijk betekent. Deze uitspraak komt uit het Bijbelse boek Hooglied. Het woord zwart betekent in deze context zondig of schuldig. Er zijn deskundigen die zeggen dat veel Zwarte Madonna's donker zijn geworden door de veroudering van de verf. Dit verklaart echter niet de vele verschijningsvormen van de Zwarte Madonna in Europa.
De zwarte engel uit de Aurora consurgens, een manuscript over alchemie uit de vijftiende eeuw
Illustratie van Koningin van Seba uit het militaire handboek Bellifortis door Konrad Kyeser, ca 1405
Dit manuscript is gemaakt voor de Rooms-Koning Wenceslaus I bij wie Konrad Kyeser als arts aan het hof diende. Koningin van Sheba wordt in de Bijbel in het eerste Boek der Koningen, hoofdstuk 10 van het Oude Testament genoemd. Volgens de Bijbel trok ze naar Jeruzalem om koning Salomo en zijn wijsheid met eigen ogen te zien. Uiteindelijk verleidde ze hem.
Ze heeft in deze illustratie opvallend blond haar. Uit onderzoek blijkt dat haar huidskleur pas later donkerder is gemaakt. Deskundigen denken dat de plaats Seba of Sheba in het tegenwoordige Ethiopië lag. In de late middeleeuwen had men een positief beeld van Ethiopië en Ethiopiërs, omdat deze als christenen tijdens de kruistochten een bondgenoot waren tegen de moslims. Dat ze een donkere huidskleur heeft, zou echter ook te maken kunnen hebben met het feit dat ze als een sluwe verleidster werd gezien.
Vanaf de vijftiende eeuw begonnen kunstenaars één van de Drie Koningen, Balthasar, als een zwarte man af te beelden. De Drie Koningen werden vertegenwoordigers van de toen drie bekende werelddelen Europa, Azië en Afrika. De kleding van de zwarte koning weerspiegelde vaak de kleding van de slaven of bediendes uit de welgestelde Europese kringen. De oorbel in het oor laat zien dat hij een buitenstaander is, "anders" dan de rest. Rond de vijftiende eeuw werden donkere mensen vaak met oorbellen of oorringen afgebeeld om hun "anders zijn" in positieve (zoals in dit geval) dan wel negatieve zin te benadrukken. Om dezelfde reden werden Joden in kunstwerken ook vaak met oorbellen afgebeeld. Om zijn Afrikaanse afkomst te benadrukken, droeg hij soms ook een olifantshoorn, een hoorn van ivoor. De Afrikaanse koning staat meestal wat achter de andere twee koningen en is jonger van leeftijd. Dit stond symbool voor het feit dat Afrika het jongste werelddeel was dat met het christendom kennis had gemaakt. Zijn zwarte huid stond voor verre oorden, om zo te laten zien dat het christendom zelfs dáár was doorgedrongen. De Italiaanse kunstenaars begonnen relatief laat met het uitbeelden van Balthasar als Afrikaan.
Scène uit Tuin der Lusten door door Jheronimus Bosch, 1480-1490
Over het werk hierboven, De Tuin der Lusten, dat de zondigheid van de mens op de korrel neemt, lopen de meningen uiteen. Volgens sommigen zouden de zwarte figuren de primitieve, nobele wilden of de verleiders uitbeelden. Anderen zijn ervan overtuigd dat Hiëronymus Bosch geen bijbedoelingen had met de zwarte figuren, maar ze juist neutraal, zonder stereotype kenmerken, heeft uitgebeeld. Het zou erop kunnen wijzen dat hij in aanraking kwam met mensen van Afrikaanse afkomst.
Lees ook:
- Het Zwarte Verleden: zwarte pages en bediendes in de kunst
- Een bijzonder zeventiende eeuws dubbelportret van een witte en zwarte dame
- Het Zwarte Verleden: Slavenopstanden in het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
- Op ontdekkingsreis in de Surinaamse slavenregisters
- De eerste moslim in Amerika: de Nederlandse kolonist Anthony Janszoon van Salee
- Gerrit Schouten: De eerste bekende Surinaamse kunstenaar (1779-1839)
- De eerste Afro-Amerikaanse regisseur: Oscar Micheaux
- Het Paasverhaal in 20 beroemde kunstwerken
- Pinksteren in 15 kunstwerken
- Het Kerstverhaal in 12 Vlaamse en Nederlandse kunstwerken
- Maria Magdalena: geen berouwvolle of boetvaardige prostituee, maar Apostel der Apostelen
- De Verzoeking van de Heilige Antonius
__________________________________________________________________________
Bronnen
- Moses, P. (2009). The Saint and the Sultan. Geraadpleegd van http://www.saintandthesultan.com/about.html
- Sciorra, J. (2004). Africans in art. Geraadpleegd van http://www.nyfolklore.org/pubs/voic30-1-2/madonna.html
- Victoria and Albert Museum. (z.j.). Africans in art. Geraadpleegd van http://www.vam.ac.uk/page/a/africans-in-art/
- Wikipedia. (z.j.). The Garden of Earthly Delights. Geraadpleegd op 27 november, 2015, van https://en.wikipedia.org/wiki/The_Garden_of_Earthly_Delights
- Wikipedia. (z.j.). Saint Maurice. Geraadpleegd op 27 november, 2015, van https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Maurice
- Schreuder, E. (2012, 16
december). A black Angel. Geraadpleegd van
https://estherschreuder.wordpress.com/2012/12/16/a-black-angel/
- The Root. (2013, 08 januari). Queen of Sheba: Black and Beautiful. Geraadpleegd van http://www.theroot.com/articles/culture/2013/01/queen_of_sheba_black_or_white_in_bohemian_manuscript.html
- Heiligen.net. (2010, 05 april). Benedictus de Moor. Geraadpleegd van http://www.heiligen.net/heiligen/04/04/04-04-1589-benedictus.php
- Wikipedia. (z.j.). Benedict the Moor. Geraadpleegd op 15 november, 2016, van https://en.wikipedia.org/wiki/Benedict_the_Moor
- Durant, M. (z.j.). The Ethiopian's leg. Geraadpleegd van http://saint-lucy.com/slider/the-ethiopians-leg/
- The Root. (2014, 04 maart). Miracle of the Black Leg: Honorable Act or Exploitation? Geraadpleegd van http://www.theroot.com/articles/history/2014/03/blacks_in_western_art_the_true_meaning_behind_the_miracle_of_the_black_leg/
- The Walters Art Museum. (2013). revealing the african presence in renaissance europe. Geraadpleegd van http://thewalters.org/assets/pdf/revealing-the-african-presence-in-renaissance-europe.pdf
- Wikipedia. (z.j.). Saints Cosmas and Damian. Geraadpleegd op 18 november, 2016, van https://en.wikipedia.org/wiki/Saints_Cosmas_and_Damian
- Afbeelding Zwarte Madonna: By Poeticbent [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia Commons
- Het Wonder van het Zwarte Been: https://commons.wikimedia.org/wiki/User:F%C3%A6 [CC BY 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/4.0)], via Wikimedia Commons
- Houtwerk van Het Wonder van het Zwarte Been: By Nicolás Pérez (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0-3.0-2.5-2.0-1.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0-3.0-2.5-2.0-1.0)], via Wikimedia Commons
- Koslin, D., & Snyder, J. (2016). Encountering Medieval Textiles and Dress: Objects, Texts, Images. Geraadpleegd van https://books.google.nl/books?id=yeQYDAAAQBAJ&dq=earrings+in+art+jews&hl=nl&source=gbs_navlinks_s
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.