Greep uit de artikelen

zondag 30 oktober 2016

De vader van Super Mario: Shigeru Miyamoto

In 2015 bestond Super Mario 30 jaar. Super Mario is één van de meest herkenbare fictieve karakters ter wereld. De man achter dit ongekende succes is Shigeru Miyamoto. Hij heeft meer dan honderd titels op zijn naam staan, waaronder "Donkey Kong", "The Legend of Zelda", "Star Fox", "Wave Race", "Nintendogs" en "Pikmin". Hij wordt ook wel de vader of de Walt Disney van de computerspelletjes genoemd. Hij zorgde ervoor dat het speelgoedbedrijf Nintendo een wereldwijd succes werd.





Shigero Miyamoto's jeugd
Vroege jeugd
Shigeru Miyamoto werd op 16 november 1952 in het landelijke stadje Sonobe in Japan geboren. Zijn vader was een leraar Engels. Er was geen televisie in huis. Het stadje Sonobe werd omgeven door bamboebossen, als kind was hij hier vele uren te vinden en ging hij graag naar het water waar hij met zijn handen visjes ving. Hij was een avontuurlijk en nieuwsgierig kind. Naar eigen zeggen ontdekte hij, toen hij een jaar of zeven was, een gat in de grond. Hij durfde er in eerste instantie niet in te gaan. Uiteindelijk kwam hij met een lantaarn terug en ging naar binnen. Hij ontdekte dat het een grot was en sindsdien bezocht hij deze regelmatig. Deze jeugdervaringen hadden een grote invloed op zijn creativiteit bij de ontwikkeling van computerspelletjes. Het computerspel Zelda is naar eigen zeggen op zijn avonturen in de bossen geïnspireerd.

Hij hield daarnaast van schilderen en lezen en hij maakte zijn eigen speelgoed, waaronder houten poppen. Verder speelde hij softbal en zat hij op zwemmen. Hij speelde op de piano en gitaar. De familie ging af en toe naar het dichtbij gelegen Kyoto voor een bezoekje aan de bioscoop. Daar zag hij vooral veel Disneyfilms. Later zou hij zelf de Walt Disney van de computerspelletjes genoemd worden. Op zijn elfde kocht zijn vader een televisie en werd hij een grote fan van Japanse tekenfilms. Hij had veel interesse in tekenen en kunst en wilde een mangatekenaar worden. Na enige tijd verhuisde hij met zijn familie naar Kyoto. Miyamoto had tot 1970 weinig interesse in videogames. Daar kwam verandering in toen hij de game Space Invaders leerde kennen.

De studietijd
Hij studeerde Industrieel Ontwerpen aan de Kunstacademie van Kanazawa. Naar eigen zeggen, was hij niet zo'n goede student en volgde hij niet veel colleges. Hij was meer bezig met andere zaken dan zijn studie: hij raakte geïnteresseerd in de banjo en richtte een band op met een aantal andere studenten waarmee ze regelmatig optraden in Japan. Hij hield van de muziek van de BeatlesThe Nitty Gritty Dirt Band en Doc Watson. Vijf jaar later studeerde hij af. Het lukte hem echter niet om een baan te vinden. Zijn vader liet hem daarom kennis maken met Hirsohi Yamauchi Shigero, de directeur van het speelgoedbedrijf Nintendo. Hij werd aangenomen en ging in 1977 voor Nintendo werken als ontwerper van speelgoed.


De beginjaren bij Nintendo
Miyamoto's eerste projecten
Nintendo Color TV Games Blockbreaker uit 1979

Nintendo wilde vernieuwen en probeerde allerlei nieuwe dingen uit. Miyamoto's eerste project was het ontwerp van het uiterlijk van de spelcomputers Color TV Racing 112 en Blockbuster Color TV Game, de voorlopers van de NES (Nintendo Entertainment System). Hierna zou hij de spelkarakters ontwerpen van het arcadespel Space Fever, een kopie van Space Invaders. Miyamoto behoorde ook tot het ontwerpteam dat werkte aan het arcadespel Sheriff (ook wel bekend als Bandido). Nintendo maakte vooral kopieën van succesvolle games.

Nintendo's doorbraak in Amerika
Nintendo had veel succes op de Japanse markt en wilde graag doorbreken op de Amerikaanse markt voor computerspelletjes. Ze openden een afdeling in New York, Nintendo of America in New York. Nintendo's eerste poging om door te breken met het arcadespel Radarscope mislukte. Hierdoor zat het bedrijf met veel onverkochte spellen in zijn maag. Yamauchi liet Myamoto naar zijn kantoor komen met de vraag of hij iets van computerspelletjes afwist. Toen Myamoto antwoordde dat hij graag computerspelletjes speelde, vroeg Yamauchi of hij een nieuw spel wilde ontwikkelen voor de onverkochte arcadekasten waarin het spel Radarscope huisde. Aangezien hij geen verstand had van het ontwikkelen van computerspelletjes, leerde de computerspelletjesveteraan Gunpei Yokoi (o.a. verantwoordelijk voor de Gameboy) Miyamoto alles over dit onderwerp.              

Miyamoto vond schiet-, sport- of doolfhofspelletjes (hij was een groot
Het arcadespel
Donkey Kong
bewonderaar van 
Pac-Man) wat eentonig worden en wilde iets heel anders maken. Hij wilde in het beginsel een spel maken dat gebaseerd was op Popeye, maar het was Nintendo niet gelukt om de rechten te kopen. Vervolgens kwam hij met zijn ontwerpteam op het idee van een game dat eenvoudig was te programmeren, een spel met ladders en levels waar rondgelopen moest worden en waar tonnen obstakels vormden: het spel dat in 1981 bekend werd onder de naam Donkey Kong. De hoofdpersoon in dit spel was Jumpman, later bekend als Mario. Deze moest zijn vriendin, Pauline, uit de klauwen van zijn losgeslagen Gorilla zien te redden. Donkey Kong betekende de doorbraak van Nintendo in Amerika. Het was de eerste platformgame ooit gemaakt.

Miyamoto werd de eerste gamedesigner en kreeg hiervoor erkenning: hiervóór werden games geheel ontworpen door technici en programmeurs. Hij werkte al snel aan vervolggames, Donkey Kong jr. (het eerste spel waarin Mario verscheen, maar dan nog met de naam Jumpman) en Donkey Kong 3. Hierna mocht hij van Nintendo aan andere titels werken, zoals Excitebike en Devil World.

Kenmerkend voor Miyamoto is, dat zijn games zijn gemaakt voor het speelplezier en niet voor het behalen van de hoogste scores.



De ontwikkelingen van 1984 tot 1990
Cassette van Mario Bros.
Miyamoto wilde iets met het gameskarakter Jumpman, ondertussen omgedoopt tot Mario, doen. Hij bedacht een broer voor Mario, Luigi. Mario droeg door de beperkingen van de 8-bit spelcomputer een overal en een shirt om zijn armbewegingen zichtbaar te maken, een pet omdat het moeilijk was om het haar realistisch weer te geven en een snor om het gezicht en de mond zichtbaarder te maken. Hij was timmerman van beroep, maar leek meer op een loodgieter, dus werd uiteindelijk besloten dat hij een loodgieter werd: het computerspel Mario Bros. was geboren. Het werd in 1985 in Japan op de markt gebracht voor de Japanse spelcomputer Famicom en in 1987 in Europa voor de NES-spelcomputer.

Door het succes van Mario Bros. kreeg Miyamoto de leiding over een geheel nieuwe game-afdeling, Creative Department (later bekend als EAD). Deze afdeling was speciaal gemaakt om spelletjes te ontwikkelen voor de pas uitgebrachte spelcomputer Famicom (en de NES in Europa en Amerika). Dit was het begin van een nieuwe generatie computerspelletjes.

In het midden van de jaren tachtig werkte Miyamoto samen met zijn mentor en vriend Gunpei Yokoi aan verschillende projecten, waaronder de games Ice Climber en Kid Icarus. Het NES-computerspel Legend of Zelda, geïnspireerd door zijn jeugdavonturen in het bamboebos in zijn geboorteplaats Sonobe, kwam in 1987 op de Amerikaanse en Europese markt uit. Het spel werd een overweldigend succes.


Vanaf 1990 tot nu
De SNES-spelcomputer
In 1990 werd de 16-bit SNES-spelcomputer (in Japan de Famicom Plus genaamd) op de markt gebracht. Vanaf 1990 werd Miyamoto de toezichthouder van de gehele game-afdeling van Nintendo. Deze afdeling maakte titels voor de SNES, zoals Super Mario World en F-Zero. Miyamoto heeft ook meegeholpen aan het maken van Star FoxNext en Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars.

De N64-spelcomputer
Met de komst van de Nintendo 64 in 1996 (in Nederland in 1997) werden er nieuwe Mario spellen uitgebracht, zoals Super Mario 64. Het revolutionaire van dit nieuwe spelsysteem was het camerasysteem. Miyamoto en zijn team hebben er maanden over gedaan om het eens te worden over de juiste camerahoek en het uiterlijk van het spel. Uiteindelijk kwamen ze overeen dat er vrij in de 3D-omgeving zou kunnen worden rondgelopen. Hierna volgde het spel The legend of Zelda: Ocarina of Time. Vervolgens verschenen er nog een aantal spelletjes van zijn hand, zoals Mario Kart 64Mario Party en The Legend of Zelda: Majora's Mask. Hij was ook nog producent van Star Fox 64.

In 1997 stierf zijn vriend en mentor Gunpei Yokoi.

De Gamecube

Miyamoto is ook verantwoordelijk voor veel spellen voor de in 2001 op de markt gebrachte Gamecube, zoals Luigi's Mansion, de eerste titel waarin Luigi de hoofdrol speelt. Hij produceerde ook de 3D-gameserie Metroid Prime. Ander titels waar hij aan meewerkte waren, PikminPikmin2Star FoxDonkey Kong en F-Zero. Hij had ook veel invloed op de ontwikkeling van de Gameboy Advance (2001) en de Nintendo DS apparaten.


De Wii en de Wii U

Pikmin
Hij was mede-ontwikkelaar en ontwerper van de in 2006 uitgebracht spelcomputer Wii. Sinds de komst van de Wii U (2012)] en3DS (2011) was Miyamoto de producent van Super Mario 3D Land en Luigi's Mansion 2: Dark Moon voor de 3DS en voor Pikmin 3 op de Wii U.

Hierna legde hij zich meer toe op zijn rol als toezichthouder en adviseur. Het is zijn doel om zijn kennis over te dragen aan de nieuwere generaties spelontwikkelaars, zodat hij uiteindelijk met een gerust hart met pensioen kan gaan.

In juni 2014 waren er geruchten dat Miyamoto, die een bewonderaar van Minecraft is, interesse had om deze titel op de Wii U uit te brengen. Dit werd in augustus 2015 bevestigd door de ontwikkelaar TelltaleMinecraft is sinds mei 2016 voor de Wii U verkrijgbaar.

In september 2015 is het spel Super Mario Maker voor de Wii U uitgebracht.
Hierin kunnen spelers hun eigen Mario- levels maken. Volgens Miyamoto zullen de spelers in de toekomst ook met de muziek en het geluid van het spel kunnen spelen.

Na de dood van directeur Satoru Iwata in juli 2015 was Miyamoto samen met 
mede-ontwikkelaar Genyo Takeda de tijdelijke directeur van Nintendo. Op 15 september 2015 werd bekend dat Tatsumi Kimishima de nieuwe directeur van Nintendo zou worden. Op 16 september 2015 legde Shigeru Miyamoto zijn functie als manager van de grootste afdeling van Nintendo, Entertainment Analysis and Development, neer. Na een reorganisatie zal Shinya Takahashi de fakkel overnemen. Miyamoto zal voortaan aan Nintendo verbonden zijn als Creative Fellow: waar nodig biedt hij de helpende hand bij het ontwikkelen van games.

De nieuwe directeur van Nintendo, Tatsumi Kimishima
Onderscheidingen
Shigeru Miyamoto heeft onder meer de volgende onderscheidingen ontvangen:
  • In 2005 kreeg hij als één van de eersten een ster op de Walk of Game in San Fransisco.
  • In 2006 kreeg hij als enige game-ontwikkelaar de Franse onderscheiding Chevalier des Arts et des Lettres (De Franse Orde van de Kunsten en Letteren).
  • In 2008 was hij door de Times tot meest invloedrijkste persoon ter de wereld gekozen.
  • Door IGN (Amerikaanse website die zich o.a. richt op computerspellen en films) werd hij uitgeroepen tot de beste game-ontwikkelaar ooit.


Privéleven
Miyamoto verschijnt zo weinig mogelijk in het openbaar. Hij deelt ook niet graag handtekeningen uit. Hij staat bekend als een bescheiden man en is erg gesteld op zijn privacy. Hij vindt het onbegrijpelijk dat mensen iets van zijn persoonlijk leven zouden willen weten. Hij is getrouwd met Yasuko Miyamoto, die hij in 1977 op zijn werk ontmoette. Ze was toentertijd de algemeen directeur van zijn afdeling. Hij is vader van een inmiddels volwassen zoon (Kenshi) en dochter (naam onbekend). In een interview zei hij ooit dat hij nooit tegen zijn kinderen zeurde over het maken van huiswerk, maar dat alle spelletjes en spelcomputers in huis zijn eigendom waren en ze het van hem moesten lenen als ze ermee wilden spelen. Bij zonnig weer stuurde hij ze altijd naar buiten.

Hij fokt honden in zijn vrije tijd. Hij heeft een hond van het ras Shetland Sheepdog die Pikku heet en de inspiratie vormde voor het spel Nintendogs.

Shigeru voelt zich niet erg Japans. Als kind hield hij van Amerika en de Amerikaanse cultuur. Hij is een fan van Bluegrass muziek. Het internationale succes van zijn games verklaart hij zelf onder meer door zijn liefde voor de Amerikaanse cultuur en de omgeving waar hij vandaan komt en waarin het hoofdkwartier van Nintendo is gevestigd, namelijk de stad Kyoto. Volgens Miyamoto zijn de bewoners van deze stad niet zo gericht op de hoofdstad Tokyo en zijn ze veel individualistischer ingesteld.


_______________________________________________________________________________________

Bronnen:


·      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.