Iwatani werd in 1955 in een klein dorpje in het Meguro District van Tokio in Japan geboren. In 1977 ging Iwatani voor het arcade- en computerspelletjesbedrijf Namco van de onlangs overleden Masaya Nakamura (ook wel de "Vader van Pac-Man" genoemd) werken waar hij aan de slag ging met het ontwikkelen van arcadegames voor arcadekasten. In het begin was dit een teleurstelling, omdat hij in de veronderstelling was geweest dat hij aan flipperkasten zou gaan werken. Hij had helemaal geen computer- of designopleiding gevolgd en moest alles zelf leren.
Toru Iwatani wilde iets ontwikkelen dat zowel mannen als vrouwen zou aanspreken. Het was zijn bedoeling om de arcadehallen, die vooral bekend stonden als mannenbastions, te veranderen in een ruimte waar zowel mannen als vrouwen zich op hun gemak zouden voelen. Het spel moest volgens hem daarom schattige figuurtjes (kawaii) bevatten. Nadat hij een aantal vrouwen had horen praten, leek het hem een goed idee om voedsel en eten als thema voor de game te nemen.
In 1978 kreeg hij het idee van Pac-Man tijdens het eten van een pizza. Toen hij een stuk van de pizza opgegeten had, deed de pizza hem denken aan een figuurtje met een open mond. Daarnaast wilde hij het karakter voor mond, kuchi (口) gebruiken. Aangezien dit karakter een vierkante vorm heeft, besloot Iwatani de vorm rond te maken. Hij noemde het figuurtje Pakku-Man. Pakku of Pac komt van het Japanse woord voor het geluid van happen of eten, Pakupaku taberu.
Samen met zijn team, Shigeo Funaki (programmeur) en Toshio Kai (muziek en geluid), ontwikkelde hij in 18 maanden tijd Pacman, een figuurtje dat zich al bolletjes en vruchtjes etend door een doolhof voortbeweegt en achternagezeten wordt door vier spookjes, Blinky, Pinky, Inky en Clyde. Deze spookjes zijn gebaseerd op de beroemde Japanse tekenfilmspook Obake no Q-Taro. Op 22 mei 1980 werd de arcadegame in Japan als Puck Man (het woord "puck" kwam van de ronde hockeyschijf) uitgebracht en werd meteen een doorslaand succes. De Amerikaanse spelletjesmaker Midway kocht de rechten van het spel om het in de VS uit te brengen, maar veranderde de naam in Pac-Man, omdat deze bang was dat kinderen de "P" van Puckman voor de grap zouden veranderen in een "F". Sindsdien is het spel een klassieker geworden en meer dan 10 miljard keer gespeeld.
Lees ook:
- De vader van Super Mario: Shigeru Miyamoto
- Astro Boy: icoon van de Japanse manga en animatie
- De spelcomputer TurboGrafx-16
- De eerste computergame
- De beroemdste virtuele popster: Hatsune Miku
- Robotica pionier of Dr. Frankenstein: Hiroshi Ishiguro
- De eeuwenoude robots van Japan: de Karakuri Ningyo
___________________________________________________________________________________________
Bronnen:
- Pac-Man Museum. (z.j.). Toru Iwatana. Geraadpleegd van http://pacmanmuseum.com/history/Toru-Iwatani.php
- Pac-Man Wiki. (z.j.). Toru Iwatana. Geraadpleegd op 31 januari, 2017, van http://pacman.wikia.com/wiki/Toru_Iwatani
- Wikipedia. (z.j.). Toru Iwatana. Geraadpleegd op 31 januari, 2017, van https://en.wikipedia.org/wiki/Toru_Iwatani
- Wikipedia. (z.j.). Pac-Man. Geraadpleegd op 31 januari, 2017, van https://nl.wikipedia.org/wiki/Pac-Man
- Foto Toru Iwatan: door Official GDC, https://www.flickr.com/photos/officialgdc/5493309930
- Afbeelding pizza: door OpenClipart-Vectors,https://pixabay.com/nl/pizza-kaas-fastfood-160780/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.