Startpagina

dinsdag 15 september 2015

Mario - Leuke weetjes

In 2015 werd het dertigjarige bestaan van Super Mario gevierd, maar eigenlijk maakte hij zijn debuut al in 1981 in het arcadespel Donkey Kong. Hij werd pas echt bekend toen hij in 1985 zijn eigen game kreeg op de NES-spelcomputer, Super Mario Bros. Sindsdien is de creatie van Shigeru Miyamoto de mascotte van Nintendo en de bekendste game-figuur ooit. Generaties gamers zijn met hem opgegroeid. Zijn populariteit is nog steeds ongekend. Hier een aantal leuke weetjes en feitjes over Super Mario. 







  • De oorsprong van Mario ligt in het gameskarakter Jumpman. Deze verscheen voor het eerst in 1981 in het arcadespel Donkey Kong, ontworpen door Shigeru Miyamoto.
    Jumpman
  • Jumpman droeg een rode overal en een blauw shirt om de armen meer zichtbaar te maken bij bewegingen. Hij droeg een pet, omdat het moeilijk was om het haar realistisch weer te geven en een snor om zo de neus en het gehele gezicht zichtbaarder te maken. Door de beperkingen van de hardware van de NES (een 8 bit spelcomputer) was het namelijk niet mogelijk om een spelfiguur heel gedetailleerd weer te geven. 
  • Jumpman ging dood zodra hij hoger sprong of viel dan zijn lengte. Dit was erg beperkend voor de speler. Hier leerde Shigeru Myamoto van en daarom liet hij Mario in het vervolg van grotere hoogte springen en vallen.
  • Het was eerst de bedoeling om van Super Mario een schietspel te maken waarin Mario een geweer en een lasergun zou gebruiken. Er werd echter uiteindelijk besloten om een minder gewelddadig spel te maken.
  • Mario is in het begin van het spel heel klein om de speler een voldaan gevoel te geven als hij groter wordt door het eten van een paddenstoel.
  • Shigeru Miyamoto ontkent dat hij hiervoor geïnspireerd is door Alice in Wonderland. Volgens hem is het idee afkomstig van mythes en legendes waarin voedsel vaak betoverd is.
  • Er komen munten uit de zwevende stenen om de speler te stimuleren ertegenaan te springen en het nog een keer te proberen.
  • Het oorspronkelijke idee was om in het eerste level een Koopa Troopa als vijand in te zetten. Miyamoto en zijn team realiseerden zich echter, dat het te moeilijk voor de speler zou zijn om geconfronteerd te worden met een Koopa Troopa als eerste vijand. De speler kan namelijk niet op het schild van een schildpad springen en hem in één keer verslaan. Daarom bedacht het team een wat makkelijkere tegenstander, een slechte paddenstoel, de Goomba.
  • Miyamoto had eerst een zwarte paddenstoel ontworpen, maar deze deed te veel aan een kastanje denken.
  • In het Japans heet Goomba Kuriboh, wat van het Japanse woord Kuri (kastanje) afkomstig is.
  • Het eerste level van de eerste Super Mario Bros. was zo ontworpen dat de speler eerst leerde hoe hij het spel moest spelen. Daarna werd het spel vrijer gespeeld en verschenen er allerlei verrassingen. Miyamoto heeft al zijn spellen volgens dit principe gemaakt.
  • Toen men aan het brainstormen was over een andere naam voor Jumpman voor de Amerikaanse markt, merkte een medewerker op dat Jumpman erg leek op de eigenaar van het pand waarin het hoofdkwartier van de Amerikaanse afdeling van Nintendo was gevestigd, Mario Segale. Deze kwam regelmatig kwaad langs, omdat de huur niet op tijd betaald werd.
  • Mario was eerst een timmerman, maar een medewerker merkte op dat hij meer op een loodgieter leek. Hierna werd zijn beroep veranderd.
  • Alhoewel Mario een stuk ouder lijkt, blijkt uit een interview met Shigeru Miyamoto uit 2005 dat hij een jaar of 24-25 is. Zijn leeftijd was het enige element dat volgens hem vast stond bij de creatie van Mario.
  • Shigeru Miyamoto is de moeder van Bowser jr.
  • Doordat het geheugen zeer beperkt was, moest het tweede gamekarakter precies hetzelfde zijn als het hoofdkarakter. Alleen de kleur kon tot een bepaalde hoogte veranderd worden. Myamoto besloot de kleur groen van de schildpadden te gebruiken. Zo is Luigi ontstaan. Aangezien Mario en Luigi identiek waren, werd besloten dat ze tweelingbroers zouden worden. Luigi is de jongste van de twee.
  • Luigi's naam zou afkomstig zijn van de pizzeria Mario & Luigi's die destijds in de buurt van het Amerikaanse hoofdkwartier van Nintendo in Seattle stond. Toevallig lijkt de naam Luigi op het Japanse woord ruiji, wat overeenkomstig of gelijk betekent. 
  • Miyamoto had Bowser oorspronkelijk als een os getekend. De animator Yoichi Kotabe dacht echter, dat het een schildpad was. Er werd toen uiteindelijk besloten dat Bowser een schildpad zou worden.
  • Wario is de ondeugende versie van Mario die voor het eerst in de Gameboytitel Super Mario Land 2 verscheen. Zijn naam is niet bedacht door de M van Mario om te keren. Hij heeft zijn naam te danken aan het Japanse woord warui, wat slecht betekent.
  • De componist Koji Kondo  heeft de gedenkwaardige muziek van Mario bedacht. De hoofdsoundtrack, bekend als The ground theme, is één van de meest herkenbare gamesoundtracks die ooit gemaakt is.

  • De originele Super Mario Bros 2 was bedoeld als een moeilijkere versie van deel 1. Het spel werd echter te moeilijk geacht voor de westerse markt. Er werd besloten dat er in Europa en de VS een ander spel op de markt gebracht zou worden, namelijk Yume Koujou Doki Doki Panic (Dream Factory: Doki Doki Panic ). Dit spel, dat in 1989 in Europa werd uitgebracht, werd voor dit doel snel omgezet in een Super Mario Bros 2 door de oorspronkelijke gameskarakters te vervangen door die van Mario Bros.
  • In 1993 werd de originele Japanse versie van Super Mario Bros 2 uitgebracht op de westerse markt als Super Mario Bros: the Lost Levels, als onderdeel van The Super Mario All-Stars collection.
  • De Chain Chomps (honden aan kettingen die eruitzien als zwarte stalen ballen met scherpe tanden) verschenen voor het eerst in Super Mario Bros 3. Deze honden zijn gebaseerd op een nare ervaring uit Miyamoto's jeugd: een hond van de buren rende achter hem aan, totdat hij door zijn ketting werd teruggetrokken.Wat niet veel mensen weten is dat Chain Chomps na vijftig keer trekken los kunnen breken.
  • De Whomp, een grijs stuk muur dat Mario probeert te pletten, is gebaseerd op de Japanse mythische figuur Nurikabe. Dit is een muurachtig wezen dat zichzelf onzichtbaar kan maken.


De mythische figuur Nurikabe

  • De spookachtige Booh is gebaseerd op de vrouw van mede-ontwerper Takashi Tezuka. Volgens Miyamoto vertelde Tezuka hem dat zijn anders altijd rustige vrouw op een dag explodeerde, omdat hij zoveel tijd aan zijn werk besteedde.
  • Sinds 1995 worden de stemmen van Mario, Luigi en Wario verzorgd door de Amerikaanse stemacteur Charles Martinet .
  • Yoshi verscheen in de eerste game voor de Super Nintendo, Super Mario World. Yoshi was echter al veel eerder bedacht. Miyamoto wilde hem eigenlijk al veel eerder introduceren, maar het was door de beperkte technologie nog niet mogelijk om Mario een dinosaurus te laten berijden. De NES was daar gewoon nog niet krachtig genoeg voor.
  • Totdat de Super Nintendo in 1990 uitkwam, droeg Mario een rode overal en een blauw shirt. Hierna droeg hij een blauwe overal met een rood shirt.
  • Volgens de officiële handleiding van Super Mario Bros waren de blokken waar Mario doorheen slaat om power-ups, munten en dergelijke te bemachtigen, vroeger bewoners van de Mushroom Kingdom die door de Koopa's in blokken zijn veranderd toen ze het rijk binnenvielen.
  • In Super Mario Bros voor de NES eindigen de meeste levels met een vlaggenstok. Wat veel mensen echter niet weten is dat er een manier is om helemaal over de stok heen te springen. Als er een schildpad in de buurt is, kan Mario via de schildpad over de stok springen. Hierna rent Mario eindeloos verder op dezelfde weg tot de tijd verstreken is en hij doodgaat.
  • De Super Mushroom waardoor Mario en Luigi superkrachten krijgen, is gebaseerd op de vliegenzwam. Ironisch genoeg is de vliegenzwam giftig.


  • Veel mensen vragen zich af waarom Mario in Super Mario Odyssey wel tepels maar geen navel heeft. De producent Yoshiaki Koizumi heeft hierop in de onderstaande YouTube-video geantwoord dat hier niet echt bewust over nagedacht is.




Meer weten over Shigeru Miyamoto? Lees dan het artikel De vader van Super Mario: Shigeru Miyamoto.

Hieronder twee YouTubefilmpjes waarin Shigeru Miyamoto een aantal "geheimen" prijsgeeft over het spel Super Mario Bros.



Lees ook:

Of lees meer artikelen over Japan:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bronnen:





Afbeeldingen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten