Sinds 1900 kent
Nederland de leerplicht. Sindsdien kunnen mensen uit alle lagen van de
bevolking onderwijs genieten en is het niet alleen maar voorbehouden aan een
kleine welvarende groep. Zeer lange tijd was dit echter wel het geval. Karel de
Grote bracht hier als eerste verandering in. In dit artikel wordt het onderwijs in het verre verleden, vanaf het oude Mesopotamië (3000 jaar v. Chr.) tot de vroege Middeleeuwen (500
tot 900 na Chr.) besproken.
Mesopotamië
Sumerisch kleitablet |
Het oude Egypte
Een Egyptische schriftgeleerde |
De meerderheid van het volk was boer of handarbeider. De kinderen gingen niet naar school, moesten hun ouders bij het werk helpen en traden in hun voetsporen.
Het oude Griekenland
In het
oude Griekenland was het onderwijs wederom een zaak van de rijke elite. Arme
kinderen hielpen hun ouders met het werk en volgden zo hun ouders op. Er was
geen leerplicht. Meisjes mochten geen onderwijs volgen en leerden van hun
moeder om hun vader en later hun echtgenoot te dienen. Slaven, vrouwen en
kinderen waren geen burgers in de Griekse maatschappij.
Aangezien Griekenland geen eenheid was, maar uit verschillende stadstaten bestond, verschilde het onderwijs per regio:
Sparta
Sparta was erg gericht op de krijgskunsten. De jongens werden tot goede krijgers opgeleid. Ze werden op de leeftijd van 7 jaar uit huis gehaald en naar staatsinternaten gestuurd. Op hun achttiende jaar moesten ze volleerde krijgers zijn. Het onderwijs bestond voor het grootste deel uit sport. Er werd elke dag gemarcheerd, geworsteld en gerend. Ze leden ook vaak honger. Daarnaast werd er lesgegeven in lezen, schrijven, literatuur en muziek. Meisjes leerden ook vechten om zo hun stad te kunnen verdedigen als hun mannen er niet waren. Daarnaast heerste het idee dat fitte vrouwen gezonde baby's krijgen. Vrouwen in Sparta hadden veel meer vrijheid dan vrouwen in Athene.
Athene
In Athene kregen de de jongens vanaf de leeftijd van 7 jaar algemeen onderwijs. Ze kregen thuis les. Ze leerden hoofdzakelijk alles uit hun hoofd en werkten niet met boeken. Ze moesten op een schrijfplankje of papyrus schrijven. De leerkrachten genoten geen hoog aanzien en kregen daarom slecht betaald.
Sport en fysieke fitheid waren heel belangrijk in het oude Griekenland. Lichamelijke opvoeding was van belang voor de strijd, het uiterlijk, de gezondheid en het bereiken van een hoge ouderdom. Muziek en dans namen ook een hele belangrijk plaats in. Aangezien er nog geen notenschrift bestond, moesten de leerlingen alles naspelen. Zang stond samen met sport in hoog aanzien en er werd veel aan zangwedstrijden meegedaan. Op de leeftijd van 15 gingen de rijke jongens naar het voortgezet onderwijs waar ze les van filosofen kregen en leerden te debatteren.
Aangezien Griekenland geen eenheid was, maar uit verschillende stadstaten bestond, verschilde het onderwijs per regio:
Sparta
Sparta was erg gericht op de krijgskunsten. De jongens werden tot goede krijgers opgeleid. Ze werden op de leeftijd van 7 jaar uit huis gehaald en naar staatsinternaten gestuurd. Op hun achttiende jaar moesten ze volleerde krijgers zijn. Het onderwijs bestond voor het grootste deel uit sport. Er werd elke dag gemarcheerd, geworsteld en gerend. Ze leden ook vaak honger. Daarnaast werd er lesgegeven in lezen, schrijven, literatuur en muziek. Meisjes leerden ook vechten om zo hun stad te kunnen verdedigen als hun mannen er niet waren. Daarnaast heerste het idee dat fitte vrouwen gezonde baby's krijgen. Vrouwen in Sparta hadden veel meer vrijheid dan vrouwen in Athene.
Athene
Een Griekse muziekleraar |
In Athene kregen de de jongens vanaf de leeftijd van 7 jaar algemeen onderwijs. Ze kregen thuis les. Ze leerden hoofdzakelijk alles uit hun hoofd en werkten niet met boeken. Ze moesten op een schrijfplankje of papyrus schrijven. De leerkrachten genoten geen hoog aanzien en kregen daarom slecht betaald.
Sport en fysieke fitheid waren heel belangrijk in het oude Griekenland. Lichamelijke opvoeding was van belang voor de strijd, het uiterlijk, de gezondheid en het bereiken van een hoge ouderdom. Muziek en dans namen ook een hele belangrijk plaats in. Aangezien er nog geen notenschrift bestond, moesten de leerlingen alles naspelen. Zang stond samen met sport in hoog aanzien en er werd veel aan zangwedstrijden meegedaan. Op de leeftijd van 15 gingen de rijke jongens naar het voortgezet onderwijs waar ze les van filosofen kregen en leerden te debatteren.
Het Romeinse Rijk
Aan het
begin van het Romeinse Rijk werd de educatie van kinderen geheel aan de ouders
overgelaten. Van jongens werd verwacht dat ze in de voetsporen van hun vaders
traden en van meisjes werd verwacht dat ze hun moeders voorbeeld volgden.
Lezend Romeins meisje |
Naar Grieks voorbeeld namen rijke ouders rond 250 v. Chr. privéleraren aan die lesgaven op informele scholen. De kinderen kregen de hele dag les van dezelfde leraar, van zonsopgang tot laat in de middag. De leraren waren vaak Griekse slaven en werden niet hoog gewaardeerd. Ze kregen slecht betaald.
Tegen het einde van het Romeinse Rijk kwam er lager onderwijs en voortgezet onderwijs. Vanaf de leeftijd van 7 jaar gingen jongens en meisjes naar de basisschool waar ze leerden lezen, schrijven en rekenen. De scholen leken op winkels met een open voorkant. Op de leeftijd van 12 jaar kregen de meisjes geen onderwijs meer. De jongens waarvan de ouders het zich konden veroorloven, gingen naar het voortgezet onderwijs. Bij het voortgezet onderwijs lag de nadruk op de Griekse en Latijnse literatuur. Aan het eind van de eerste eeuw na Chr. werd het normaal dat er les in Retorica (de kunst van het overtuigend spreken en schrijven) werd gegeven. Het doel was om goede sprekers voort te brengen.
De vroege Middeleeuwen
Door het feodale systeem kregen de horigen en boeren nauwelijks kans om onderwijs te genieten. Het systeem zat zo in elkaar dat de horigen en boeren analfabeet bleven. Zo kenden ze hun plaats. In steden konden ze hooguit leerling worden bij een Gilde. Boeren werkten hun hele leven op de boerderij.
In 750 na Chr. werd door een Engelse monnik, Gregorius, in Nederland één van de eerste scholen opgericht. Deze kloosterschool was bedoeld om jongens op te leiden om het geloof te verspreiden.
Karel de Grote
De vorst Karel de Grote heerste van 768 tot 814 over het Frankische Rijk. Hij was een groot voorstander van de ontwikkeling van het onderwijs. Hij vond het belangrijk dat iedereen zijn wetten kon lezen en tot het christelijke geloof bekeerd zou worden. Als gevolg hiervan voerde hij in 789 na Chr. enkele onderwijswetten in. Hij deed de aanbeveling dat in alle bisschopssteden scholen zouden moeten worden gesticht. Alle jongens in deze kloosterscholen moesten leren lezen, schrijven, bidden en zingen. Of er veel jongens gebruik van maakten is de vraag, aangezien de meesten hun ouders met het werk moesten helpen. Hij zorgde er in ieder geval voor dat het onderwijs voor iedereen beschikbaar werd.
De vorst Karel de Grote heerste van 768 tot 814 over het Frankische Rijk. Hij was een groot voorstander van de ontwikkeling van het onderwijs. Hij vond het belangrijk dat iedereen zijn wetten kon lezen en tot het christelijke geloof bekeerd zou worden. Als gevolg hiervan voerde hij in 789 na Chr. enkele onderwijswetten in. Hij deed de aanbeveling dat in alle bisschopssteden scholen zouden moeten worden gesticht. Alle jongens in deze kloosterscholen moesten leren lezen, schrijven, bidden en zingen. Of er veel jongens gebruik van maakten is de vraag, aangezien de meesten hun ouders met het werk moesten helpen. Hij zorgde er in ieder geval voor dat het onderwijs voor iedereen beschikbaar werd.
Lees ook: School van verleden tot heden: van Tablethuis tot iPadschool
______________________________________________________________________
Bronnen:
- http://history-world.org/history_of_education.htm
- http://www.historylearningsite.co.uk/roman_education.htm
- http://de.wikipedia.org/wiki/Schule
- http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_het_Europese_onderwijs
- http://cdli.ox.ac.uk/wiki/doku.php?id=sumerian_school_texts
- http://historylink101.com/n/egypt_1/a-education.htm
- http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_ancient_Greece
- http://www.the-romans.co.uk/education.htm
- http://www.onderwijsmuseum.nl/files/oud/I/informatie_voor_bovo.pdf
- Foto van Sumerische kleitablet: fotograaf Marie-Lan Nguyen, http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Jastrow, [CC BY 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)], via Wikimedia Commons
- Foto Egyptische schriftgeleerde: Door Sailko (Eigen werk) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/b y-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
- Foto van een muziekleraar: Door Lyre_teacher_Petit_Palais_ADUT00317.jpg: © Marie-Lan Nguyen / Wikimedia Commons derivative work: Proclos (Overleg) (Lyre_teacher_Petit_Palais_ADUT00317.jpg) [CC BY 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)], via Wikimedia Commons
- Foto van een lezend Romeins meisje: door Marie-Lan Nguyen (User:Jastrow), 2008-04-11) [CC BY 2.5 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.5)], via Wikimedia Commons
- Foto van Buste van Karel de Grote: door Beckstet (Own work) [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0) or GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html)], via Wikimedia Commons
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.