In de Japanse samenleving worden robots veel meer als vanzelfsprekend en normaal beschouwd dan in andere landen. Door de toenemende vergrijzing stimuleert de overheid de inzet van robots in de zorg. Volgens onderzoek zouden Japanse ouderen zelfs een zorgrobot prefereren boven een buitenlandse verzorger.
Pepper,
een samenwerking tussen het Franse Aldebaran Robotics en het Japanse telecombedrijf Softbank, is vooral bedoeld om met mensen te praten en om ze te
vermaken en blij te maken. Hij is zo geprogrammeerd dat hij op
menselijke emoties kan letten en daarop reageren. In Japan wordt hij via Alibaba aan de consument verkocht voor ongeveer 1800 euro. In 2016 zal hij
in Amerika op de consumentenmarkt te koop worden aangeboden. Of en
wanneer Pepper in Europa komt is onduidelijk.
Meer lezen over Robots in Japan? Lees dan het artikel Robots: geen toekomst maar werkelijkheid in Japan.
_________________________________________________________________________
Bronnen:
Foto Pepper: http://photozou.jp/photo/properties/124201/207489691
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.