De vlucht naar Engeland
Nederlands huisje uit de zeventiende eeuw op Canvey Island in Essex |
In
het midden van de zestiende eeuw kwamen protestanten uit de
Zuidelijke Nederlanden, voornamelijk Vlaanderen, op uitnodiging
van de Engelse koningin Elizabeth I als politiek vluchteling naar
Engeland toe. Zo ontsnapten ze aan de vervolging door de katholieke
koning Philips II van Spanje, die de Zuidelijke Nederlanden, ook wel
de Spaanse Nederlanden genoemd, had veroverd. Engeland zag het als
plicht om deze geloofsgenoten op te vangen. Deze vreemdelingen
werden, mede door hun andere kleding en gewoontes,
de Strangers genoemd.
Eenmaal in Engeland aangekomen, werden de vluchtelingen met gemengde
gevoelens ontvangen: aan de ene kant kregen ze te maken met
wantrouwen en vreemdelingenhaat, aan de andere kant zag men in
dat deze zeer bekwame ambachtslieden van nut konden zijn voor het
land. Engeland was in vergelijking met de rest van Europa op
technologisch gebied achtergebleven. De Strangers brachten
waardevolle vakkennis mee, voornamelijk op het gebied van de
textielindustrie.
Norwich
Een officiële uitnodiging van Elizabeth I
De kustplaatsen in met name East Anglia (Norfolk, Norwich, Suffolk, Lincolnshire en Cambridgeshire) waren vooral gewild bij de vluchtelingen uit Vlaanderen, Brabant, Zeeland en Holland, omdat deze relatief dichtbij de Nederlanden lagen. De eerste 300 politieke vluchtelingen kwamen op uitnodiging van Elizabeth I aan in Norwich, in die tijd de tweede stad van Engeland. Op geen enkele andere plaats hebben de Strangers zo'n grote invloed gehad.
De grootste bron van inkomsten van Norwich was de textielindustrie. Deze was echter in verval geraakt door onder andere het gebrek aan technologische vernieuwing. De burgemeester, Thomas Sotherton, kwam op het idee om vluchtelingen uit de Zuidelijke Nederlanden naar Norwich te halen, om zo de textielindustrie nieuw leven in te blazen. De Vlamingen en Walloniërs waren namelijk bekend om de productie van textiel van hoge kwaliteit. De Strangers werden in Norwich dan ook het warmst ontvangen. Daarnaast had de goede ontvangst waarschijnlijk ook te maken met het feit dat Norwich een puriteinse stad was en daarom een extra sterke verwantschap voelde met de calvinistische Nederlanders. In 1578 bracht koningin Elizabeth zelfs een bezoek aan Norwich om haar steun te betuigen aan de Strangers.
Blackfriars' Hall, de Nederlandse kerk in Norwich |
Hierna zouden er nog vele vluchtelingen volgen. Aan het einde van de zestiende eeuw waren er 4000 Strangers, vooral Vlamingen, in Norwich. Ze maakten een derde van de bevolking uit. Door de komst van de Strangers bloeide de textielindustrie weer op. De Strangers leerden de lokale bewoners om nieuwe typen stof van hoogstaande kwaliteit te produceren, zoals kantwerk en zijde. Daarnaast introduceerden ze nieuwe lichtere stoffen die in heel Engeland gretig aftrek vonden.
De meeste nieuwkomers waren wevers of hadden beroepen die met de textielindustrie te maken hadden. Daarnaast waren er ook handelaren, bierbrouwers, drukkers, boekbinders en boekverkopers onder hen.
Spanningen
In Norwich was het anti-immigrantensentiment niet zo sterk als in andere steden, zoals Londen. Desondanks zorgden de Strangers hier ook voor wat wrijvingen. Tot groot ongenoegen van de lokale bewoners, namen de wevers in het beginsel alleen maar Nederlandse leerjongens aan. Daarnaast waren de lokale bewoners niet blij dat ze ook andere beroepen uitoefenden, zoals schoenmaker en kleermaker. Dit betekende namelijk concurrentie. Koningin Elizabeth I schreef de burgemeester van Norwich zelfs een bezorgde brief over de grote aantallen migranten in de stad. Ze vond dat er niet meer immigranten bij moesten komen als daarmee het welzijn van de oorspronkelijke inwoners in gevaar kwam. Als gevolg van deze brief werd er een volkstelling gehouden. Hieruit bleek dat er ongeveer 4000 Strangers waren op een bevolking van 12.000 inwoners. De gemeente besloot daarom een immigratiestop in te stellen.
Daarnaast kregen de Strangers ook te maken met een avondklok wegens gevallen van openbare dronkenschap en het in het openbaar verkopen van sterke drank door een aantal leden van de gemeenschap. Er was even sprake van een anti-vreemdelingengroepering, maar deze werd al snel opgeheven en de leiders werden ter dood veroordeeld.
De spanningen duurden echter niet lang. Er werden snel bemiddelaars aangesteld die de onderhandelingen leidden tussen de gemeente en de Strangers. Eén van de gevolgen hiervan was dat Norwich als eerste stad in Engeland de Strangers volwaardige burgerrechten gaf en dat er gebruik werd gemaakt van hun diensten. De Nederlandse drukker Antonius (Anthony) de Solen of Solemne uit Brabant werd aangesteld om bevelen en decreten te publiceren.
De integratie van de Strangers
De River Wensum (ca. 1814) van schilder John Crome |
In de zeventiende eeuw waren er nog wel wat incidenten met betrekking tot de Strangers. Rond 1630 was er enige zorg dat Engelsen de diensten van de Nederlanders zouden bijwonen en hierdoor de positie van de Anglicaanse Kerk zou worden verzwakt.
Voorafgaande aan de Engelse Burgeroorlog, was er sprake van twijfel over de loyaliteit van de Strangers aan de Engelse Kroon en werden hun huizen doorzocht op wapens. Tegen het einde van de zeventiende eeuw werden ze uiteindelijk geen Strangers meer genoemd.
Londen
De Nederlandse kerk in Londen. Deze kerk is in 1550 opgericht door vluchtelingen uit de Nederlanden. |
Onvrede en geweldsuitbarstingen tegen de Strangers
Er was sprake van enkele incidenten tegen de Strangers. Zo was er een oproep tot een opstand tegen de vreemdelingen die de stad zouden overspoelen. In werkelijkheid maakten de Strangers maar 3.3 procent van de Londense bevolking uit. Deze oproep bleek het werk te zijn geweest van een eenling die mensen probeerde op te zetten tegen de vreemdelingen. Deze werd uiteindelijke gearresteerd en opgehangen.
In 1571 ontving koningin Elizabeth een klachtenbrief van de inwoners van Londen waarin ze hun ongenoegen uitten over de vreemdelingen. Eén van de klachten was dat ze stiekem winkels in hun woningen hielden en met elkaar handelden. Daarnaast huurden en kochten ze de mooiste huizen en deden aan onderhuur. Ze zouden te veel geld naar hun thuisland opsturen. Bovendien zouden de kinderen van de Strangers, die de Engelse nationaliteit hadden, zich te veel verbonden voelen met het land van hun ouders. Er zou in de ziekenhuizen geen plaats zijn voor de kinderen van Engelsen, omdat ze vol zaten met buitenlanders.
Een komedie over de Strangers
Rond 1600 werd er in Londen een toneelstuk opgevoerd, The Shoemaker's Holiday van Thomas Dekker. Hierin werd een Nederlandse schoenmaker uit Gelderland, Hans, ten tonele gevoerd die werd afgebeeld als een veelvraat en impotente dronkaard. De Nederlandse immigranten werden in dit stuk belachelijk gemaakt en vernederd. Dit toneelstuk was een succes bij de Londense arbeiders en ambachtslieden.Ondanks het feit dat er eerst veel spanningen waren tussen de lokale bevolking en de Nederlanders, gingen ze geleidelijk aan op in de bevolking.
De nalatenschap van de Strangers
De Strangers zijn al eeuwen geleden opgegaan in de lokale bevolking. Desondanks hebben ze hun stempel gedrukt op de plekken waar ze neerstreken.
De liefde voor kanaries
De Norwich kanarie |
In Norwich is de voorliefde voor het fokken van kanaries afkomstig van de Strangers. Deze hadden bij hun aankomst kanaries bij zich. Norwich heeft zelfs een eigen kanarieras, de Norwich canary. Het exporteren van kanaries werd in Norwich een winstgevende handel. De voetbalclub van de stad heet The Canaries.
De taal
In East Anglia hebben de Strangers de taal beïnvloed. Hier wordt de "s" vaak weggelaten in woorden, zoals bijvoorbeeld "She look" in plaats van "She looks".
In een aantal plaatsen zijn er woorden bijgekomen. Het woord voor plein is in het Engels square, maar in dit gebied wordt het woord plain (van het Nederlandse plein) gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn Bank Plain en St. Giles' Plain in Norwich.
Een dweil is in het Engels floorcloth, maar wordt in deze regio dwile genoemd. Schoonmaken, clean up, wordt hier fye out (van het Nederlandse vegen) genoemd. Een puist, in het Engels pimple of boil, wordt hier push (van puist) genoemd.
De Engelsen waren tot de achttiende eeuw afhankelijk van de Nederlandse lettergieterijen voor de productie van lettertypes.
In een aantal plaatsen zijn er woorden bijgekomen. Het woord voor plein is in het Engels square, maar in dit gebied wordt het woord plain (van het Nederlandse plein) gebruikt. Voorbeelden hiervan zijn Bank Plain en St. Giles' Plain in Norwich.
Een dweil is in het Engels floorcloth, maar wordt in deze regio dwile genoemd. Schoonmaken, clean up, wordt hier fye out (van het Nederlandse vegen) genoemd. Een puist, in het Engels pimple of boil, wordt hier push (van puist) genoemd.
De boekdrukkunst
Antonius (Anthony) de Solen of Solemne uit Antwerpen was de eerste boekdrukker in Norwich en drukte één van de eerste edities van de Psalmen. Hij drukte vooral boeken in de Nederlandse taal, maar daarnaast ook in het Engels en Frans. Hij zou één van de rijkste Strangers zijn geweest.De Engelsen waren tot de achttiende eeuw afhankelijk van de Nederlandse lettergieterijen voor de productie van lettertypes.
Achternamen
De fruit- en groenteteelt
De Strangers hebben de fruit- en groenteteelt naar East Anglia gebracht. Daarnaast introduceerden de Strangers de landschapsarchitectuur en zou de liefde voor tuinen van hen afkomstig zijn.Bier
De Vlamingen zouden het bierbrouwen met hop in Engeland geïntroduceerd hebben.
Lees ook:
- Fenland of the Fens: een Hollands landschap in Engeland
- Nederland immigratieland, over de geschiedenis van Nederland als immigratieland
______________________________________________________________
Bronnen:
- BBC. (z.j.). The Elizabethan Strangers. Geraadpleegd van http://www.bbc.co.uk/legacies/immig_emig/england/norfolk/article_3.shtml
- Broomhall, S. (2014, 21 januari). The asylum seekers who frightened Elizabethan England. Geraadpleegd van http://theconversation.com/the-asylum-seekers-who-frightened-elizabethan-england-21743
- Crossley, L. (z.j.). Norfolk and the Low Countries: A Shared History. Geraadpleegd van http://www.shaping24.eu/media/Norfolk_and_the_Low_Countries_-_A_Shared_History.pdf
- Homs, G. J. (2015, 17 februari). Anthonie de Solemne. Geraadpleegd van http://www.geni.com/people/Anthonie-de-Solemne/6000000013951084646
- Joby, C. (2015). The Dutch Language in Britain (1550-1702): A Social History of the Use of .... Leiden, Nederland: Brill Academic Publishers.
- Map of London. (2015, 23 juni). London Aliens. Geraadpleegd van https://mapoflondon.uvic.ca/ALIE1.htm
- Rappaport, S. (2002). Worlds Within Worlds: Structures of Life in Sixteenth-Century London. New York, Verenigde Staten: Cambridge University Press.
- Smith, I. K. (2003). The Strangers. Geraadpleegd van http://www.heritagecity.org/research-centre/social-innovation/the-strangers.htm
- Those Who Will Not Be Drowned. (2011, 24 juni). The Norwich Strangers: 16th century refugees [Blogpost]. Geraadpleegd van https://thosewhowillnotbedrowned.wordpress.com/2011/06/24/the-norwich-strangers-16th-century-refugees/
- Trudgill, P. (z.j.). East Anglian English. Geraadpleegd van http://www.shaping24.eu/media/Norfolk_and_the_Low_Countries_-_A_Shared_History.pdf
- Williamson, S. (2014). Social Relations and Urban Space: Norwich, 1600-1700. Suffolk, Verenigd Koninkrijk: Boydell Press.
- Foto inleiding: The Strangers coffeehouse in Norwich, opname via Google Streetview, september 2015
- Foto Norwich Kanarie: By www.canarioscantabria.com (www.canarioscantabria.com) [CC BY 3.0 nl (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/nl/deed.en)], via Wikimedia Commons
- Foto Nederlands Huisje op Canvey Island: By Oneblackline (Own work) [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.