Alice Guy Blaché, de eerste vrouwelijke regisseur in de filmgeschiedenis en eigenaresse van één van de grootste filmstudio's in die tijd, wilde met deze parodie haar voornamelijk mannelijke publiek laten zien waar de vastgeroeste rolpatronen toe leidden, hoe vrouwen in haar tijd door mannen werden behandeld en hoe weinig keuzes ze hadden. De man-vrouw rolverdeling in die tijd wordt in deze film compleet omgedraaid. De sierlijke mannen blijven thuis, hebben bloemen in hun haar, nemen de zorgtaken op zich en worden slecht behandeld door de seksueel agressieve vrouwen die naar hun werk gaan, op de bank rondhangen, sigaretten roken, kletsen en naar het café gaan. Uiteindelijk accepteren de mannen het niet meer en komen gezamenlijk in opstand tegen de vrouwen.
Deze film was zeer gedurfd in een tijd waarin de vrouw nog geen kiesrecht had en het ambiëren van iets anders dan het zijn van huisvrouw en moeder doorgaans als afkeurenswaardig en onnatuurlijk werd beschouwd. Het merendeel van het publiek zal de boodschap niet hebben begrepen en het hebben gezien als komische kritiek op het feminisme en waar dat toe kan leiden.
Kijk hier naar ‘Les Résultats du féminisme’:
Lees meer over Alice Guy-Blaché:
- De eerste vrouwelijke regisseur in de filmgeschiedenis: Alice Guy-Blaché (1873–1968)
- De eerste Amerikaanse film met alleen zwarte acteurs: 'A Fool and His Money' uit 1912
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.