Startpagina

zaterdag 12 november 2016

Robots: geen toekomst maar werkelijkheid in Japan

In Japan is er weinig weerstand tegen de inzet van robots in de samenleving. Volgens het Japanse onderzoeksinstituut Nomura zou tegen 2035 de helft van de banen door robots kunnen worden uitgevoerd. In het dagelijkse leven in Tokio komen mensen regelmatig dienstverlenende robots tegen. De robots worden zelfs als oplossing gezien voor de groeiende groep zorgafhankelijke ouderen. Veel Japanse ouderen verkiezen een robot boven een buitenlandse verzorger. In het kader van de vergrijzingsproblematiek en het lage geboortecijfer in Japan stimuleert de overheid de ontwikkeling van robots in de zorg. De overheid streeft ernaar dat 80 procent van de ouderen in 2020 door een robot zullen worden verzorgd. Daarnaast worden er in de dienstverlening proeven gedaan met het inzetten van robots en is er een robothotel geopend in het themapark Huis ten Bosch.




Gids en receptionist
In het winkelcentrum Mitsukoshi in Tokyo was tijdelijk een door Toshiba ontwikkelde robotreceptioniste, Aiko Chihira, aanwezig die de klanten de weg wees in het winkelcentrum. Het was de bedoeling om hiermee meer klanten aan te trekken. Deze androïde robot werd in oktober 2014 door Toshiba geïntroduceerd. Hij ziet er uit als een volwassen 32-jarige vrouw van 1.65 m en is gekleed in een traditionele kimono. Ze heeft 43 motoren om haar bewegingen en gezichtsuitdrukkingen mogelijk te maken en haar lippen te kunnen bewegen tijdens het praten.Toshiba heeft het algoritme ontwikkeld voor deze bewegingsmotoren. Voor de hardware (het menselijke uiterlijk) heeft Toshiba gebruik gemaakt van de technologie die door de befaamde robotingenieur Hiroshi Ishiguro aan de Universiteit van Osaka in het Intelligent Robotics Laboratory is ontwikkeld. Ze kan echter geen spontane vragen beantwoorden, maar alleen conversaties voeren volgens voorgeprogrammeerde scripts. Ze beheerst meerdere talen en het meest opvallende kenmerk is dat ze ook gebarentaal beheerst.

Toshiba hoopt dat de robot tegen 2020 tijdens de Olympische Zomerspelen in Tokyo ontwikkeld genoeg is om als gids voor buitenlanders te dienen. Daarnaast zal ze in de toekomst worden ingezet om dementerenden en zorgbehoevende ouderen te helpen en een oogje in het zeil te houden.




Zorg en gezelschap
Paro
Deze robot is door prof. Takanori Shibata van de Wasada Universiteit ontwikkeld. Het is een therapeutische robot in de vorm van een zachte babyzeehond. Volgens Shibata is Paro net zo effectief als therapie met dieren. Hij kan horen en zien en heeft sensoren op zijn lichaam die de temperatuur, het licht en geluid meten waardoor hij reageert op aanrakingen en vervolgens een zeehondengeluid maakt of met zijn staart zwiept. Door kunstmatige intelligentie kan hij zijn naam onthouden en stemmen herkennen. Hij is in eerste instantie bedoeld voor dementerenden, maar kan echter ook ingezet worden voor verstandelijk gehandicapten en kinderen. Sinds 2003 wordt Paro in Japan met succes in verzorgingstehuizen gebruikt. In 2011 werd hij ook succesvol ingezet om slachtoffers van de aardbeving te troosten. Tegenwoordig wordt hij ook in andere landen, waaronder Nederland en België, ingezet in verzorgingstehuizen.

Palro
Deze robot is in 2010 door Fuji Soft ontwikkeld. Hij is 40 cm lang en kan zijn omgeving in kaart brengen en obstakels ontwijken. Hij kan meer dan honderd gezichten, namen en oude gesprekken onthouden. Hij kan ook dansen. Hij wordt in verzorgingshuizen gebruikt om gesprekken mee te voeren, te dansen, spelletjes (waaronder quizzen) mee te spelen en hij kan het laatste nieuws brengen. Hij wordt zowel in Japan als in het buitenland gebruikt.



Informatievoorziening
Pepper
Robot Pepper werd in juni 2014 geïntroduceerd door het Japanse telecom- en internetbedrijf Softbank, opgericht door miljonair Masayoshi Son, en de Franse dochteronderneming en maker Aldebaran Robotics. Pepper is een 1.20 m lange sociale robot met een soort tabletcomputer op zijn borst en rijdt op wieltjes. Hij kan zich met drie kilometer per uur voortbewegen. Hij heeft een 3D camera en veel sensoren waaronder voelsensoren. Hij kan gesprekken met mensen voeren en op emoties reageren. Hij kan emoties aflezen uit menselijke gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en de toon van een stem. Volgens de makers kan Pepper zijn conversatie door kunstmatige intelligentie uitbreiden. Hij kan grappen maken, dansen en mensen vermaken. Hij beheerst 17 talen en is in het bezit van vertalingssoftware van Microsoft. Wereldwijd zijn er nu ongeveer 10.000 Peppers in de omloop.
  • Hij wordt in 74 winkels van Softbank ingezet om de meningen van de klanten te verzamelen. 
  • Nestlé Japan gebruikt Pepper in 1000 Nestlé vestigingen om koffiemachines te verkopen door klanten van informatie te voorzien over de verschillende apparaten en gesprekken met ze te voeren.
  • Sinds juli 2015 wordt een Pepper robot als conciërge ingezet bij de Japanse Mizuho bank, één van de drie grootste banken in Japan. Hij vermaakt wachtende klanten en geeft desgevraagd informatie.
  • In navolging van de Mizuho bank zet de Arabische bank Emirates NBD hem in om met klanten te praten en medewerkers te helpen bij de presentatie van de financiële producten.
  • Sinds 14 juni 2016 is er voor het eerst een Pepper robot werkzaam in de medische dienstverlening, namelijk in de ziekenhuizen van Luik en Oostende.
  • Softbank is een samenwerking aangegaan met webwinkel Alibaba.com en Foxconn Technology om Pepper op de consumentenmarkt te gaan verkopen. Pepper zal rond de 1500 euro kosten.
  • Er zijn plannen om Pepper gebruik te laten maken van IBM's supercomputer Watson. Dit systeem pakt vraagstukken anders aan dan een computer. Het systeem leert als een menselijk brein en begrijpt het concept van waarschijnlijkheid.


Nao
Deze robot is door het Franse bedrijf Aldebaran Robotics gemaakt. Hij is 58 cm lang en heeft twee camera's in zijn ogen en 4 richtmicrofoons in zijn oren. Hij groet de klanten, berekent valuta-eenheden en informeert over financiële producten. Hij beheerst 19 verschillende talen en kan de emoties van mensen uit hun gezichtsuitdrukkingen aflezen. Door kunstmatige intelligentie van IBM's Watson is deze robot in staat om van gesprekken met klanten te leren.

  • De grootste bank in Japan, Mitsubishi UFJ Financial Group en Japan Airlines, hebben de pratende robot Nao op proef geïntroduceerd als receptionist om zo klanten van informatie te voorzien.
  • Daarnaast zet de hotelketen Hilton Hotels & Resorts de robot sinds kort onder de naam Connie in. 
  • Nao wordt op scholen ingezet om bijvoorbeeld kinderen met een taalachterstand of autisme te helpen. In Nederland is Nao in november 2016 voor het eerst als onderwijsrobot ingezet op een basisschool in Lunteren onder de naam Eddy. Hier zal hij als ondersteuning bij rekenen en taal worden gebruikt. Sinds februari 2017 wordt hij onder de naam Robbie op een basisschool in Krimpen aan den IJssel ingezet.
  • Onder de naam Zora wordt Nao in Nederland als zorgrobot in verpleegtehuizen gebruikt.


Otonaroid
Het Nationaal Museum voor Opkomende Wetenschap en Innovatie
Sinds 2014 zijn in Het Nationaal Museum voor Opkomende Wetenschap en Innovatie (Miraikan) te Tokyo twee androïde robots te zien van de befaamde wetenschapper Hiroshi Ishiguro: Kodomoroid (kindrobot) en Otonaroid (volwassen robot). Ze worden gebruikt om gegevens te verzamelen over de interactie tussen mensen en robots voor het onderzoek van Hiroshi Ishiguro.

De androïden zijn afstand bestuurbaar. Ze kunnen hun lippen bewegen, met hun ogen knipperen en hun wenkbrauwen bewegen. Ze hebben een realistisch uitziende siliconen huid en kunstmatige spieren. Hun stem kan van toonhoogte veranderen. Kodomoroid is een robot die op een tienermeisje lijkt. Ze kan het meest recente wereldnieuws foutloos voorlezen in verschillende talen. Otonaroid lijkt op een volwassen vrouw. Je kunt gesprekken met haar voeren. De bezoekers mogen de robots ook besturen.


Robothotel in themapark Huis ten Bosch
Het eerste Henn-na hotel (henn-na betekent vreemd, verandering) staat in het themapark Huis ten Bosch in Nagasaki. Dit themapark is een stukje Nederland in Japan. Er zijn typische Hollandse gebouwen en grachten te zien, een replica van een VOC-schip en er is ook een replica van het koninklijk paleis in Den Haag te zien.

Het hotel opende zijn deuren op 17 juli 2015 en is tot nu toe, tegen alle verwachtingen in, één van de meest winstgevende hotels van Japan. Het wordt voor 90 procent door robots bemand. Je checkt in bij één van de robotreceptionisten (twee dinosaurussen, 
Mirai en Yumeko, en een vrouwelijke robot die Kibo heet), je bagage wordt door een robot naar je kamer gedragen en een robot serveert drinken. De robots spreken verschillende talen, maken oogcontact en kunnen op lichaamstaal reageren. In de kamers is een kleine robot, Tuly (in het Japans Churi-chan), aanwezig die onder meer kan vertellen hoe laat het is en wat voor weer het wordt. De kamers en ramen worden ook door robots schoongemaakt. Het hotel maakt gebruik van gezichtsherkenning, zodat de gasten geen sleutel nodig hebben om hun kamer te betreden. Het hotel heeft meer dan 100 kamers en in de toekomst moeten dat er meer weer worden. Volgens de directeur van het hotel, Hideo Sawada, is het de bedoeling dat het “het meest efficiënte hotel ter wereld” zal worden. Een eenpersoonskamer kost tussen de 65 en 75 euro per nacht. Er zijn nu in totaal twee vestigingen (de tweede staat in Tokio Disney Resort in Urayasu) geopend. Op 1 augustus 2017 wordt een derde hotel geopend in het pretpark Lagunasia in Aichi, Japan.


Lees ook:

__________________________________________________________________________________________

 Bronnen:




1 opmerking:

  1. Wat een interessante ontwikkeling en dan vooral de robot voor in de zorg. Dementie is een akelige en ingewikkelde ziekte. Ik kan wel begrijpen dat zo'n 'knuffel' helpt voor ze. Interessant, ben benieuwd wanneer ze dit in Nederland ook gaan gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen