Williams vindt het moeilijk te begrijpen dat een figuur als Zwarte Piet in de eenentwintigste eeuw nog steeds bestaat in een voor velen als een progressief en verlicht bekend staand land als Nederland. Volgens Williams kan Zwarte Piet niet los worden gezien van de Nederlandse geschiedenis en het hedendaagse racisme en de xenofobie die in Nederland bestaat. Hij noemt hierbij politicus Geert Wilders als bekend voorbeeld.
Zodra bekend werd dat Williams deze documentaire zou maken, werd hij bestookt met haatberichten via de sociale media. Hij zag de racistische uitingen jegens hem als bewijs dat hij een open zenuw had geraakt in een land dat een grote rol speelde in de slavenhandel:"Nederland is gebouwd met het bloed, zweet en de tranen van de slaven". Volgens Williams zijn de witte Nederlanders zodanig gehersenspoeld, dat ze zelf niet meer (willen) zien hoeveel pijn ze veroorzaken bij het niet-witte deel van de bevolking. De rest van de wereld ziet dat het fout is, maar Nederland zelf niet. Het argument van veel mensen dat hij zich zou moeten bemoeien met het racisme in zijn eigen land, vindt hij geen rechtvaardiging om het racisme in Nederland te negeren. Racisme is altijd fout en het ontkennen, doet het niet verdwijnen
Donkere mensen in de christelijke kunst van de middeleeuwen en renaissance
__________________________________________________________________________
Bronnen:
Williams, R. Ross. (2015, 30 november). Filmmaker: Why I made 'Blackface'. Geraadpleegd van http://edition.cnn.com/2015/11/30/opinions/blackface-zwarte-piet-director-statement-ross-williams/index.html
__________________________________________________________________________
Bronnen:
Williams, R. Ross. (2015, 30 november). Filmmaker: Why I made 'Blackface'. Geraadpleegd van http://edition.cnn.com/2015/11/30/opinions/blackface-zwarte-piet-director-statement-ross-williams/index.html
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Heb je vragen of ander commentaar, plaats ze hier.