donderdag 7 juli 2016

Wat is het verschil tussen de zelfrijdende auto van Google en Tesla?

Zowel Google als Tesla zijn bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's. Ze maken echter gebruik van verschillende technieken om dit te bereiken. Wat zijn precies de verschillen?


Het grootste verschil tussen Google en Tesla zijn de sensoren, ofwel de ogen van de auto. Google maakt gebruik van een peperdure lasertechniek om de omgeving in kaart te brengen, terwijl Tesla met beduidend goedkopere hightech camerasensoren werkt. Daarnaast hebben Tesla en Google verschillende doelen.

Elon Musk heeft zich tot doel gesteld om binnen enkele jaren een voor 90 procent autonoom werkende auto te maken. De autopilot is ook alleen bedoeld als ondersteuning van de bestuurder. Bestuurders kunnen de controle te allen tijde overnemen en bij Tesla wordt benadrukt dat de bestuurder altijd moet blijven opletten. Door een aantal fatale ongevallen met Tesla auto's wil het bedrijf de term autopilot liever niet meer gebruiken, omdat deze term tot misverstanden kan leiden.

Naar aanleiding van een experiment in 2013 kwam Google tot de conclusie dat een gedeeltelijk autonome auto gevaarlijker is, omdat de bestuurder sneller afgeleid raakt. Google besloot daarom een volledig (100 procent) zelfstandig rijdende auto maken. Beide bedrijven maken gebruik van kunstmatige intelligentie (deep learning) om de auto te leren wat hij op de weg ziet via de radar, sensoren en camera en om te kunnen gaan met onvoorspelbare situaties.


Tesla

Elon Musk met een Tesla
Om de omgeving in kaart te brengen, maakt Tesla gebruik van een radar, een hightech camera die alleen vooruit kan kijken en 12 ultrasoonsensoren. Deze sensoren maken gebruik van hoge frequentie geluidsgolven die op objecten terugkaatsen en zo de afstanden tot deze objecten kunnen berekenen. Op deze manier kan er een 360 graden beeld van de omgeving gemaakt worden. De sensoren zorgen ervoor dat er genoeg afstand tot andere auto's (ongeveer 5 meter) wordt gehouden.

De camera, gemaakt door Mobileye, is op de achteruitkijkspiegel bevestigd. Deze kan snelheidslimieten en wegmarkeringen aflezen en voetgangers herkennen. Het voordeel van een camera boven laser is dat een camera een hogere resolutie heeft en daardoor objecten op de weg beter kan herkennen. De autopiloot heeft controle over de remmen en het stuur. Tesla noemt de automatische piloot een soort modernere versie van de cruise control. Sinds kort wil Tesla af van de term autopiloot, omdat dit tot misverstanden bij autobezitters kan leiden. Tesla benadrukt dat de bestuurder te allen tijde moet opletten.

Op 19 oktober 2016 maakte Tesla bekend de nieuwe modellen uit te rusten met sensoren, camera's en computers ter waarde van 8000 dollar, zodat ze ooit in de toekomst zelfstandig kunnen rijden.

Google

Google's zelfrijdende auto
Google maakt gebruik van LIDAR (Light Detection And Ranging), een laser-radar, om de omgeving van de auto in kaart te brengen. De laser schijnt op de omgeving van de auto en berekent de afstanden tot objecten door de lichtreflectie te analyseren. Deze techniek is volgens deskundigen zeer nauwkeurig. De auto kan zo zijn precieze positie (op de 10 cm nauwkeurig) op de kaart bepalen. Daarnaast kan het een 360 graden beeld van de omgeving maken en de bewegingen van voertuigen, voetgangers en andere objecten voorspellen om zich een weg door de omgeving te kunnen banen. Het nadeel van deze techniek is dat het erg duur is. Een enkele sensor kost ruim 72.000 euro, terwijl de techniek van Tesla een paar honderd euro kost. Volgens Elon Musk is LIDAR totaal overbodig en onnodig voor het maken van een zelfrijdende auto.


Lees ook: Wat is Kunstmatige Intelligentie of Artificial Intelligence?
                    DeepMind: Google's kunstmatige superbrein
_________________________________________________________________________________
Bronnen:


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten